Що значить комерційний кредит і чи вигідний він насправді?

170

Люди, які хоч трохи знайомі зі сферою малого та середнього бізнесу, добре знають, що таке комерційний кредит, чим він відрізняється від кредиту з банку і які має недоліки і переваги. Комерційні позики в якійсь мірі є способом адаптації будь-якого бізнесу до складної економічної ситуації. Якщо система банківського кредитування в більшій мірі спрямована на формування ділової бази (в особливості малого бізнесу), то ці кредити допомагають знизити регулярні витрати фірм, а також попередити виникнення непередбачених ситуацій.

Базис взаємного кредитування юридичних осіб

Сутність комерційного кредиту полягає в тому, що тут інструментом кредитування виступають не грошові кошти, а товари і/або послуги (залежить від того, яку діяльність провадить компанія). Причому позикодавцем і позичальником може бути будь-яка сторона. Оптовий постачальник товарів/послуг може стати бенефіціаром, а фірма-покупець – позичальником. Так само як і покупець може видавати кредити комерційного типу, а сторона, що поставляє товари/послуги, виступить в ролі позичальника.

Надання комерційного кредиту, за загальною схемою, є двухвариантным:

  • Постачальник (продавець) надає свій продукт покупцеві, але плату за ці товари/послуги у даний конкретний момент не бере. Покупець використовує отриманий продукт у рамках свого бізнесу, а гроші продавцю передає пізніше, включаючи деяку додаткову суму за таку поступку. Це товарна форма комерційного кредиту.
  • Покупець частково або повністю вносить гроші за товари/послуги, але відразу їх не отримує, а тільки після закінчення певного періоду. Іноді вартість товару, купленого ось так заздалегідь, знижується, оскільки тепер уже покупець надає послугу продавцю, надаючи гроші вперед. Другий варіант є грошовою формою.
  • Основна причина появи цього різновиду кредитування полягає в тому, що фірми функціонують за різними циклами. Наприклад, коли у однієї фірми підходить час реалізації продукції, інша фірма ще тільки починає цю продукцію виробляти. Комерційне кредитування відрізняється тим, що в ньому відсутній звичний учасник кредитування як такого. Мова йде про банк. Такі угоди можуть зЕкшн снювати будь-які юридичні особи, пов’язані між собою основним договором підприємницької діяльності. Зазвичай, якщо позики комерційного плану мають місце в угодах партнерів по бізнесу, то вони фіксуються як частина основного договору.

    Відмінності від банківських позик

    В інших випадках додатковий договір комерційного кредиту є необхідністю, тому і складається окремо. При цьому на нього поширюються ті ж правила, що і на основний договір. Наприклад, потрібно основна угода державної реєстрації, значить, і додаткове теж доведеться реєструвати. Укладення зазначених угод між підприємствами регулюється 823-ю статтею ЦК РФ. Розумно навести порівняльну таблицю, де умови комерційного позики розглянуті поруч з умовами звичайного банківського кредиту:

    Комерційний позику

    Банківський позику

    Позикодавець і позичальник – юридичні особи, пов’язані між собою діловими контрактами

    Позичальник – будь-яка особа, що займається бізнесом, а ось кредит видає лише спеціалізований фінансовий суб’єкт (банк)

    Предмет кредиту – товари/послуги

    Предмет кредиту – гроші

    Низька процентна ставка

    Висока процентна ставка

    Сторона, яка бере кредит, витрати від додаткових виплат за нього покриває за рахунок підвищення ціни товару/послуги кінцевому споживачу

    Визначальними витратами є фіксовані річні відсотки

    Тонкощі альтернативного кредитування

    Окремо можна згадати про терміни комерційного кредиту. Період середньостатистичної кредитної домовленістю між суб’єктами завжди значно коротший, ніж строк стандартного бізнес-кредиту. Пояснюється це тим, що обидві сторони ведуть підприємницьку діяльність, в якій будь-які затримки можуть обернутися витратами. Сторони завжди зацікавлені якнайшвидше погасити взаємні зобов’язання. Крім того, на строк комерційного кредиту можуть впливати особливості самого бізнесу. Якщо робота фірми пов’язана з сезонністю, то і період комерційного позики буде залежати від пори року. Найчастіше подібні речі спостерігаються у сфері сільського господарства і промислів. Особливий факт полягає в тому, що переплата за комерційним кредитом значно нижче, ніж по банківському кредиту. Причини наступні:

  • Гроші, нехай навіть у рамках цільового кредиту, є куди більш універсальним капіталом, ніж більшість товарів/послуг (рідкісні винятки – дорогоцінні метали, нерухомість і т. д.). Отже, коли позика полягає в наданні товарів або грошей за товари, вся послуга – це просто відстрочення. За таке високої плати не вимагатимеш, а от банки надають універсальний інструмент для бізнесу – великі грошові суми.
  • Закуповувані товари/послуги майже завжди входять до переліку витрат фірми, тобто це всього лише взятий у борг оборотний капітал. Але навіть банки не ставлять високі відсотки по кредитах, спрямованих на вирішення дрібних, регулярних проблем компанії.
  • У комерційного кредиту є дуже цікава особливість – в ньому практично завжди зацікавлені обидві сторони – і кредитор, і позичальник. Постачальник-продавець, позичаючи товар, не буде витрачатися на складування, а покупець зможе вчасно закрити пролом в оборотних капіталах. Покупець часто зацікавлений заздалегідь придбати ще не готовий товар (через рідкості товару, сезонності його застосування тощо), а продавцю зручніше раніше отримати гроші.
  • Форми позик

    Тобто комерційний кредит працює в кращих традиціях «теорії ігор» Джона Неша – кожен діє одночасно на благо собі і на благо партнера(ів). Це одне з головних переваг комерційного кредиту, від якого виникає більшість інших плюсів подібної форми кредитування. Хоча, як і скрізь, тут свій набір переваг і недоліків, але про них буде сказано нижче. Коли не налагоджена банківська фінансова допомога, підприємців рятує така ось взаємовиручка. Форми комерційного кредиту можуть бути такі:

    • відстрочений платіж – коли постачальник-кредитор відвантажує свій продукт, але гроші (єдиною сумою) з фірми-позичальника бере через обопільно обумовлений проміжок часу. На цей період відстрочки товар вважається закладеним у продавця як гарантія повернення матеріальних ресурсів. Невеликий відсоток за зсув строку виплати може нараховуватися як по днях відстрочки, так і по ринковій вартості товару (визначається за домовленістю сторін);
    • розстрочка оплати товару – тут все те ж саме, що і в попередньому пункті, тільки покупець вносить гроші не одноразово, а в декілька заходів в заздалегідь встановлені дні. Виданий кредит вважається погашеним після внесення останнього платежу;
    • авансування (часткова плата) – покупець-кредитор заздалегідь оплачує ще не отриманий товар, причому в неповному розмірі (третину, половину вартості). Через якийсь час постачальник надає обіцяний продукт, а покупець доплачує решту суму (в якості відсотків для позичальника-постачальника виступає той факт, що знижується ціна товару);
    • повний платіж – відміну від попереднього пункту полягає в тому, що покупець заздалегідь віддає продавцю повністю всі гроші за ще не доставлений товар. У цьому випадку продавцю доводиться робити трохи більшу знижку.

    Варіанти оформлення боргу по даному виду кредитів

    Визначення комерційного позики як обопільної згоди двох юридичних осіб щодо завчасного надання товарів /грошей за товари обґрунтовує і різноманітність способів, якими така заборгованість формується:

  • Вексель. Покупець як позичальник видає продавцю спеціальний фінансовий документ, в якому зазначені зобов’язання покупця перед продавцем. Позичальник зобов’язаний в строк заплатити за векселем, тобто віддати продавцю визначену суму за товар з урахуванням відсотків. Вексель передбачає оплату виключно грошима.
  • Відкриття рахунку. Бенефіціар-продавець дозволяє покупцеві протягом якогось періоду брати товар, не оплативши його. Тобто відкриває боргова рахунок. Це зручно, коли покупець точно не знає, скільки і коли саме йому потрібно товарів/послуг. Коли період кредиту закінчується, продавець виставляє покупцеві отриманий рахунок, і останній платить за всі товари/послуги, які були придбані у цей період (з урахуванням відсотків). Тобто відбувається відкриття рахунку та наступне закриття після оплати послуг.
  • Знижка при дотриманні термінів покупки або сконто. Якщо покупець постійний, наЕкшн ний і йому потрібен продукт постачальника-продавця майже завжди в один і той же час, то постачальник може запропонувати клієнту знижку. При умові, що товар буде купуватися точно в обумовлену дату.
  • Сезонне кредитування або френчайз. Як таке вже згадувалося. Постачальник віддає свій продукт перед сезоном, коли його буде використовувати покупець. Після сезонної реалізації відбувається грошовий розрахунок. Як вже говорилося, таким чином продавець уникає фінансового тягаря, пов’язаного зі складуванням свого продукту.
  • Консигнація. Цей спосіб дуже зручний для покупця. Суть в тому, що товар береться у продавця в борг, але без зобов’язань оплати за весь товар. Протягом якогось періоду покупець пускає отриманий продукт в обіг, а в кінці платить тільки за витрачену частину. Залишилися надлишки товару повинні бути повернуті продавцю. Метод відрізняється своєю економічною вигодою, оскільки дозволяє уникнути порожніх фінансових витрат.
  • Незважаючи на те, що кредитор у плані призначення процентної ставки ніяк не пов’язаний законодавчо і сам зацікавлений в успішному підприємництво другої сторони, є ряд обмежувальних вимог:

    • процентна ставка обов’язково повинна бути менше, ніж в аналогічному пропозиції від банку;
    • оскільки витрати на оплату боргу підвищують ціну кінцевої продукції, що йде від позичальника на споживчий ринок, вони не повинні бути занадто високими, щоб ціна товарів дозволяла їм витримати конкуренцію з аналогами на ринку;
    • але при цьому витрати кредитора також повинні бути повністю нівельовані відсотками, що виплатить позичальник.

    Плюси і мінуси комерційних позик

    Видно, що переваг комерційного кредиту безліч: невеликі переплати з-за маленького відсотка, але завдяки цьому відсотку сторона-кредитор отримує додатковий прибуток; сторона-позичальник дозволяє тимчасові перепони в бізнесі; простота і швидкість оформлення кредитного договору; обопільна вигода і в цілому позитивний вплив на розвиток бізнесу та економіки, особливо малого бізнесу. Завдяки розвитку такої небанківської кредитного ринку відбувається оптимізація товарообігу, а грошові витрати падають. Зростає мобільність суб’єктів ринку, що першочергово важливо для їх виживання.

    Серед недоліків комерційного кредиту варто виділити його обмеженість у грошовому еквіваленті. Обумовлюється це товарним лімітом постачальника і платіжними можливостями покупця.

    Кожна сторона все одно небагато, але ризикує. Продавець може не отримати гроші за наданий і вже реалізований товар в силу банкрутства покупця. Покупець ризикує втратити віддані гроші, якщо товар не буде в потрібний час проведений, доставлений, відвантажено. Звичайно, продавець повинен при таких обставинах гроші повернути, але адже і продавець не застрахований від банкрутства. Точно так само, як ніхто не застрахований від шахраїв, яких цікавить сфера комерційних кредитів. Тут отримати матеріальні цінності нечесним шляхом легше, ніж у банку. Власне, саме тому позики такого типу поширені здебільшого в сфері малого бізнесу. Великі гравці ринку практично ніколи не опускаються» до подібних угод, воліючи у разі утруднень залучати резервні, вторинні, аварійні капітали.

    Інша властивість, яке в залежності від положення справ розглядають то як недолік, то як перевага, що полягає в невеликому часовому відрізку, на який можуть видаватися комерційні кредити. З одного боку, такі позики іншими бути не можуть, адже вони обумовлені необхідністю підтримки бізнесу на плаву в період, який вміщується в межах календарного року. Але іноді цикл підприємницької діяльності може займати і два, і три роки. Тоді оформляти комерційне кредитування стає складніше.

    Третій мінус розглянутих кредитів пов’язаний з векселями. Їх використання підключає до відносин юридичних осіб банківську систему, що далеко не завжди є добре. Наприклад, це призводить до зростання грошової валюти, оскільки векселі вважаються цінними паперами. Також це підсилює непрямий пресинг банків через систему кредитування юридичних осіб. Банки взагалі-то не особливо зацікавлені у розвитку комерційних кредитів, т. к. це часом знижує попит на короткочасні бізнес-кредити. Сьогодні безліч осіб займається підприємництвом. І знати основні моменти такого важливого «двигуна» цієї діяльності просто необхідно.