Люди, які хоч трохи знайомі зі сферою малого та середнього бізнесу, добре знають, що таке комерційний кредит, чим він відрізняється від кредиту з банку і які має недоліки і переваги. Комерційні позики в якійсь мірі є способом адаптації будь-якого бізнесу до складної економічної ситуації. Якщо система банківського кредитування в більшій мірі спрямована на формування ділової бази (в особливості малого бізнесу), то ці кредити допомагають знизити регулярні витрати фірм, а також попередити виникнення непередбачених ситуацій.
Базис взаємного кредитування юридичних осіб
Сутність комерційного кредиту полягає в тому, що тут інструментом кредитування виступають не грошові кошти, а товари і/або послуги (залежить від того, яку діяльність провадить компанія). Причому позикодавцем і позичальником може бути будь-яка сторона. Оптовий постачальник товарів/послуг може стати бенефіціаром, а фірма-покупець – позичальником. Так само як і покупець може видавати кредити комерційного типу, а сторона, що поставляє товари/послуги, виступить в ролі позичальника.
Надання комерційного кредиту, за загальною схемою, є двухвариантным:
Основна причина появи цього різновиду кредитування полягає в тому, що фірми функціонують за різними циклами. Наприклад, коли у однієї фірми підходить час реалізації продукції, інша фірма ще тільки починає цю продукцію виробляти. Комерційне кредитування відрізняється тим, що в ньому відсутній звичний учасник кредитування як такого. Мова йде про банк. Такі угоди можуть зЕкшн снювати будь-які юридичні особи, пов’язані між собою основним договором підприємницької діяльності. Зазвичай, якщо позики комерційного плану мають місце в угодах партнерів по бізнесу, то вони фіксуються як частина основного договору.
Відмінності від банківських позик
В інших випадках додатковий договір комерційного кредиту є необхідністю, тому і складається окремо. При цьому на нього поширюються ті ж правила, що і на основний договір. Наприклад, потрібно основна угода державної реєстрації, значить, і додаткове теж доведеться реєструвати. Укладення зазначених угод між підприємствами регулюється 823-ю статтею ЦК РФ. Розумно навести порівняльну таблицю, де умови комерційного позики розглянуті поруч з умовами звичайного банківського кредиту:
Комерційний позику |
Банківський позику |
Позикодавець і позичальник – юридичні особи, пов’язані між собою діловими контрактами |
Позичальник – будь-яка особа, що займається бізнесом, а ось кредит видає лише спеціалізований фінансовий суб’єкт (банк) |
Предмет кредиту – товари/послуги |
Предмет кредиту – гроші |
Низька процентна ставка |
Висока процентна ставка |
Сторона, яка бере кредит, витрати від додаткових виплат за нього покриває за рахунок підвищення ціни товару/послуги кінцевому споживачу |
Визначальними витратами є фіксовані річні відсотки |
Тонкощі альтернативного кредитування
Окремо можна згадати про терміни комерційного кредиту. Період середньостатистичної кредитної домовленістю між суб’єктами завжди значно коротший, ніж строк стандартного бізнес-кредиту. Пояснюється це тим, що обидві сторони ведуть підприємницьку діяльність, в якій будь-які затримки можуть обернутися витратами. Сторони завжди зацікавлені якнайшвидше погасити взаємні зобов’язання. Крім того, на строк комерційного кредиту можуть впливати особливості самого бізнесу. Якщо робота фірми пов’язана з сезонністю, то і період комерційного позики буде залежати від пори року. Найчастіше подібні речі спостерігаються у сфері сільського господарства і промислів. Особливий факт полягає в тому, що переплата за комерційним кредитом значно нижче, ніж по банківському кредиту. Причини наступні:
Форми позик
Тобто комерційний кредит працює в кращих традиціях «теорії ігор» Джона Неша – кожен діє одночасно на благо собі і на благо партнера(ів). Це одне з головних переваг комерційного кредиту, від якого виникає більшість інших плюсів подібної форми кредитування. Хоча, як і скрізь, тут свій набір переваг і недоліків, але про них буде сказано нижче. Коли не налагоджена банківська фінансова допомога, підприємців рятує така ось взаємовиручка. Форми комерційного кредиту можуть бути такі:
- відстрочений платіж – коли постачальник-кредитор відвантажує свій продукт, але гроші (єдиною сумою) з фірми-позичальника бере через обопільно обумовлений проміжок часу. На цей період відстрочки товар вважається закладеним у продавця як гарантія повернення матеріальних ресурсів. Невеликий відсоток за зсув строку виплати може нараховуватися як по днях відстрочки, так і по ринковій вартості товару (визначається за домовленістю сторін);
- розстрочка оплати товару – тут все те ж саме, що і в попередньому пункті, тільки покупець вносить гроші не одноразово, а в декілька заходів в заздалегідь встановлені дні. Виданий кредит вважається погашеним після внесення останнього платежу;
- авансування (часткова плата) – покупець-кредитор заздалегідь оплачує ще не отриманий товар, причому в неповному розмірі (третину, половину вартості). Через якийсь час постачальник надає обіцяний продукт, а покупець доплачує решту суму (в якості відсотків для позичальника-постачальника виступає той факт, що знижується ціна товару);
- повний платіж – відміну від попереднього пункту полягає в тому, що покупець заздалегідь віддає продавцю повністю всі гроші за ще не доставлений товар. У цьому випадку продавцю доводиться робити трохи більшу знижку.
Варіанти оформлення боргу по даному виду кредитів
Визначення комерційного позики як обопільної згоди двох юридичних осіб щодо завчасного надання товарів /грошей за товари обґрунтовує і різноманітність способів, якими така заборгованість формується:
Незважаючи на те, що кредитор у плані призначення процентної ставки ніяк не пов’язаний законодавчо і сам зацікавлений в успішному підприємництво другої сторони, є ряд обмежувальних вимог:
- процентна ставка обов’язково повинна бути менше, ніж в аналогічному пропозиції від банку;
- оскільки витрати на оплату боргу підвищують ціну кінцевої продукції, що йде від позичальника на споживчий ринок, вони не повинні бути занадто високими, щоб ціна товарів дозволяла їм витримати конкуренцію з аналогами на ринку;
- але при цьому витрати кредитора також повинні бути повністю нівельовані відсотками, що виплатить позичальник.
Плюси і мінуси комерційних позик
Видно, що переваг комерційного кредиту безліч: невеликі переплати з-за маленького відсотка, але завдяки цьому відсотку сторона-кредитор отримує додатковий прибуток; сторона-позичальник дозволяє тимчасові перепони в бізнесі; простота і швидкість оформлення кредитного договору; обопільна вигода і в цілому позитивний вплив на розвиток бізнесу та економіки, особливо малого бізнесу. Завдяки розвитку такої небанківської кредитного ринку відбувається оптимізація товарообігу, а грошові витрати падають. Зростає мобільність суб’єктів ринку, що першочергово важливо для їх виживання.
Серед недоліків комерційного кредиту варто виділити його обмеженість у грошовому еквіваленті. Обумовлюється це товарним лімітом постачальника і платіжними можливостями покупця.
Кожна сторона все одно небагато, але ризикує. Продавець може не отримати гроші за наданий і вже реалізований товар в силу банкрутства покупця. Покупець ризикує втратити віддані гроші, якщо товар не буде в потрібний час проведений, доставлений, відвантажено. Звичайно, продавець повинен при таких обставинах гроші повернути, але адже і продавець не застрахований від банкрутства. Точно так само, як ніхто не застрахований від шахраїв, яких цікавить сфера комерційних кредитів. Тут отримати матеріальні цінності нечесним шляхом легше, ніж у банку. Власне, саме тому позики такого типу поширені здебільшого в сфері малого бізнесу. Великі гравці ринку практично ніколи не опускаються» до подібних угод, воліючи у разі утруднень залучати резервні, вторинні, аварійні капітали.
Інша властивість, яке в залежності від положення справ розглядають то як недолік, то як перевага, що полягає в невеликому часовому відрізку, на який можуть видаватися комерційні кредити. З одного боку, такі позики іншими бути не можуть, адже вони обумовлені необхідністю підтримки бізнесу на плаву в період, який вміщується в межах календарного року. Але іноді цикл підприємницької діяльності може займати і два, і три роки. Тоді оформляти комерційне кредитування стає складніше.
Третій мінус розглянутих кредитів пов’язаний з векселями. Їх використання підключає до відносин юридичних осіб банківську систему, що далеко не завжди є добре. Наприклад, це призводить до зростання грошової валюти, оскільки векселі вважаються цінними паперами. Також це підсилює непрямий пресинг банків через систему кредитування юридичних осіб. Банки взагалі-то не особливо зацікавлені у розвитку комерційних кредитів, т. к. це часом знижує попит на короткочасні бізнес-кредити. Сьогодні безліч осіб займається підприємництвом. І знати основні моменти такого важливого «двигуна» цієї діяльності просто необхідно.