Як зняти обтяження по іпотеці з нерухомості

1196

Іпотечний договір характеризується не тільки наданням фінансування з боку банку, але і передачею квартири в заставу від власника житла. При оформленні кредитного договору на покупку нерухомості на предмет застави накладаються обтяження. У цій статті розглянемо, як відбувається процедура зняття обтяження по іпотеці, куди звертатися і в які терміни це можливо зЕкшн снити.

Що таке обтяження і навіщо його знімати

Обтяження на нерухомість створює заборона на реєстраційні дії. Житло залишається у власності банківського позичальника, але розпоряджатися їм у повній мірі без згоди банку він не може. Обтяження відображено в Росреестре. Накладаються обмеження наступного характеру:

  • заборона на продаж;
  • зміну власника;
  • відчуження, дарування;
  • здачу в оренду;
  • зЕкшн снення перепланування;
  • передачу нерухомості у заставу іншим банкам.

Виплата боргу за кредитним договором не означає автоматичного зняття обтяження. Для цієї процедури потрібно надання пакету документів в Росреестр або через спеціалізовані багатофункціональні центри.

Тому після закриття кредитного договору важливо знати, як зняти обтяження іпотеки в силу закону. Інакше користуватися власною нерухомістю в повній мірі не вийде.

В яких випадках накладається обтяження на нерухомість

Обтяження – це обмеження в правах власника нерухомості. Найпоширеніший випадок – це коли квартира перебуває в іпотеці і виступає в якості застави. Наприклад, покупець не зможе придбати квартиру, яка знаходиться в заставі у банку ВТБ 24, без відповідного дозволу на таку угоду з боку банку.

Тут, звичайно, можливі різні рішення з достроковим погашенням кредиту або з переходом зобов’язань по іпотеці покупцеві, але зареєструвати житло на нового власника заставної квартири без відома банківської організації не вийде.

Перевірити наявність обтяження можна, звернувшись в Регпалату – реєстраційне управління Росреестра по прав на нерухомість.

Крім цього, обтяження може виникнути в результаті арешту за рішенням суду. Також якщо одним із власників виступає неповнолітня дитина або недієздатна людина. Існує окремий вид обтяження, який носить назву «довічна рента».

Це коли власність квартири передається рентодателю, який зобов’язується виплачувати певну фіксовану суму, не нижче прожиткового мінімуму, на користь рентополучателя на довічної основі. Таким чином, повні права власності переходить після смерті рентополучателя.

Обтяженням є і договір оренди. Відповідно до законодавства, першочерговим правом на проживання в квартирі володіють ті, хто орендував. А новий власник зобов’язаний виконати умови договору оренди на аналогічних умовах і термінах, обумовлених з попереднім власником.

Порядок зняття обтяження по іпотеці в МФЦ

Багатофункціональні центри – це зручний спосіб для спілкування державних структур і приватних осіб. Якщо в конкретному населеному пункті функціонує МФЦ, то немає необхідності звертатися в регпалату самостійно. Всі документи можна передати і одержати через такий центр. Етапи дії будуть наступні:

  • погасити заборгованість перед банком. А в разі дострокового закриття іпотеки написати відповідні заяви про списання всієї суми, достатньої для завершення угоди;
  • дочекатися, коли договір загаситься, і попрямувати в офіс для отримання довідки про те, що зобов’язання не виконано;
  • отримання заставної з підписом та печаткою банку;
  • збір іншої документації;
  • звернення в МФЦ для подачі заявки про зняття обтяження;
  • очікування протягом 3 робочих днів виконання операції.

Після чого власник нерухомості зможе нею розпоряджатися на свій розсуд. При цьому банківська компанія більше не зможе впливати на дії колишнього позичальника. Якщо від імені клієнта діє сторонній чоловік, то йому необхідно виконувати всі процедури по довіреності, нотаріально посвідченої.

У разі якщо за договором проводиться рефінансування, то житло зберігається в заставі, але обтяження переходить в інший банк. Клієнту безпосереднє звернення до МФЦ не належить, юридичні особи самостійно переоформлять договір застави при достатній кількості документів, які позичальник передає при формуванні рефінансування в банку.

Збір і подача необхідних документів

Для зняття обтяження нерухомості за іпотечним договором знадобиться певний пакет документів, який може бути призначений державною структурою в залежності від ситуації. З стандартного переліку документів можна перерахувати:

  • довідка про закриття кредитного договору;
  • рахунок-виписка про рух грошових коштів, з якого видно останнє надходження і списання грошей;
  • заяви від банку та власника про зняття обтяження. Зразок може надати МФЦ, а також банк;
  • паспорти власників;
  • заставна від банку в оригіналі з інформацією про виконання зобов’язань у повному обсязі;
  • договір іпотеки та графік платежів;
  • договір купівлі-продажу чи інші правовстановлюючі документи;
  • квитанція про оплату державного мита.

Якщо частина документації передається в електронному вигляді через сайт держпослуг, то потрібно підписання цифровим підписом. Документи, що передаються через МФЦ, повинні мати печатки та підписи відповідальних сторін.

Терміни надання послуги в МФЦ

Багатофункціональні центри зЕкшн снюють передачу заставної та інших оригіналів документів допомогою кур’єрської доставки. Тому зняття обтяження по іпотеці через МФЦ проводиться орієнтовно в період трьох робочих днів.

Але варто враховувати, що такі терміни можливі, якщо всі документи наЕкшн дуть належної якості та в достатній кількості, так як в разі відсутності частини документації з боку Росреестра наЕкшн де відповідний запит в МФЦ про передачу додаткового пакету, що в свою чергу збільшить термін зняття обтяження.

Розмір державного мита

У 2018 році держмито за зняття обтяження по іпотеці коштує 200 рублів. За фактом оплати мита необхідно включити в пакет документів квитанцію про оплату. Якщо потрібно свідоцтво, в якому зЕкшн снюється видалення позначки про обтяження, така довідка буде коштувати ще 350 рублів.

Саме повідомлення про зняття обтяження надходить безкоштовно по електронній пошті або іншими способами, виходячи з контактних даних заявника.

Можливі причини відмови та нюанси

Причиною відмови може бути лише допущення помилки в документах або якщо іпотека не закрита. Якщо банк втратив ліцензію, то боргові зобов’язання позичальника виникнуть перед банківською структурою, до якої перейдуть права за договором.

Також законодавством не регламентовано обов’язкове присутність власника, він може діяти через представника, в тому числі і через юридичну компанію або ріелторське агентство, яке надає подібні послуги для фізичних осіб.