Як правильно використовувати банківську комірку при розрахунках з нерухомістю

235

Банківська комірка – це одна з різновидів індивідуального сейфа. Можна сказати, це сейф у сейфі, оскільки комірка являє собою висувний броньований ящик відносно невеликих габаритів, закривається на два ключа. Але цей ящик розташований серед інших подібних ящиків в банківському спеціальному сховищі. Це і є другий великий сейф, бо приміщення має металеві стіни, підлогу і стелю, а замикається на масивні двері зі складною системою замків. Банківських комірок чимало в кожному достатньо великому філії майже будь-якого банку країни. Оскільки серед клієнтури дані сейфи вельми затребувані. Найбільш популярні осередку банків Ощадбанк і ВТБ 24. Комірку у банку можна використовувати для постійного та тимчасового зберігання. Зберігати в такій комірці можна практично все, що становить вагому цінність:

  • готівкові гроші;
  • злитки і монети з дорогоцінних металів, дорогоцінне каміння, ювелірні вироби;
  • цінні папери (акції та інше);
  • предмети мистецтва, антикваріат;
  • рідкісні та унікальні документи, що представляють велику цінність (фінансову, наукову, культурно-історичну).

Загальні моменти оренди банківської комірки

Щоб скористатися осередком, її треба орендувати. Для цього клієнт укладає окремий договір з банком, у якому вказується, скільки часу буде потрібен сейф. Деякі банки встановлюють правила, які передбачають зазначення в договорі, для зберігання чого саме буде використовуватися осередок. Договір оренди завжди можна пролонгувати, а способи оплати обговорюються індивідуально (одноразово на конкретний період або щомісячними платежами). Вартість користування коміркою залежить від розміру самої комірки і тривалості оренди. При короткочасному використанні банківські правила формують ціну комірки у вигляді відсотків від суми операції, для якої необхідна осередок. В Ощадбанку відзначається вельми гнучка система надання осередків.

Втім, усі великі, серйозні банки підтримують широкий спектр послуг в цій області. Договір оренди комірки клієнт укладає з банком, коли через сейф необхідно провести якийсь відносно короткочасний розрахунок (зберігання коштів до півроку, максимум рік). Якщо ж клієнт планує складувати туди, скажімо, золоті злитки, то укладається договір зберігання. Такий договір передбачає щомісячні платежі. Для зручності на ім’я клієнта відкривається рахунок, звідки відбуватиметься регулярне списання коштів в рахунок орендної плати.

Отже, банківські осередки активно використовуються клієнтами не тільки для тривалого зберігання своїх заощаджень. В угодах з нерухомістю використання таких сейфів далеко не рідкість. Навпаки, співробітники банків і ріелтори рекомендують постійно і продавцям, і покупцям при продажу і купівлі житлової/нежитлової нерухомості вдаватися до оренди комірки в банку. Оскільки серед угод з нерухомістю найпоширенішими є купівлі та продажу квартир, далі буде негласно матися на увазі, що мова йде про угоду з квартирою. Для чого конкретно потрібна банківська комірка, коли має місце операція з купівлі/продажу квартири?

Головний сенс користування коміркою

Суть відповіді дуже проста – захист від шахрайства та гарантоване отримання однією стороною квартири, іншого – коштів від її продажу. Такі сейфи – це зразок наЕкшн ності. Коли оплата проводиться готівкою, тобто передача грошей зЕкшн снюється з рук на руки, або має місце безготівковий розрахунок, то ризики такої угоди незмінно підвищуються. Причому ризикують в рівній мірі обидві сторони. Небезпека полягає в тому, що одна сторона може виявитися аферистской. Буває так, що покупець віддає продавцю на руки гроші. Начебто і договір складено, і реєстрація в Державному реєстрі правочинів з нерухомістю пройдена. Але потім продавець кудись зникає разом з грошима, а через короткий проміжок часу з’ясовується, що реєстрація липова.

Або що квартира взагалі продавцю не належала. Або ж продавець почне заперечувати факт передачі грошей. Якщо гроші були передані тет-а-тет, то навіть з розпискою потрібно тривале і дороге судовий розгляд, щоб довести, що продавець – шахрай. Затягтися все це може на роки. Точно так само може виявитися шахраєм покупець. Людина «продає квартиру, позбавляється нерухомості, а грошей все немає і немає. Банківська комірка страхує від всіх цих неприємних моментів.

Плюси розрахунку через комірку у банку

Шахраї і аферисти майже ніколи не потикаються в сфери, де всі фінансові операції проводяться за допомогою осередку банку, оскільки:

  • вантаж грошей в орендовану сейф зЕкшн снюється у присутності обох сторін, плюс свідком буде співробітник банку, плюс завжди є запис з камери відеоспостереження. Додатково в якості третього свідка можна найняти юриста, тобто буде точно зафіксований сам факт внесення готівки і скільки саме було внесено (сума обумовлюється сторонами в договорі купівлі-продажу);
  • банківська комірка – це щось на зразок перевалочного пункту для грошей. Покупець уже заплатив, а продавець ще не отримав. Замість цього йде оформлення всіх необхідних паперів, а гроші в цьому час зберігаються в наЕкшн ному місці, що вигідно обом сторонам. Процедура передачі коштів суворо регламентована;
  • захист грошей в банку апріорі вважається найкращою. У банку відкличуть ліцензію або заклад збанкрутує – не біда, адже вміст клієнтських осередків офіційно не є власністю банку. Банк пограбували – не біда, адже все, що зберігається в банку, застраховано.

Особливо важливо проводити всі фінансові операції через комірку, коли укладається договір про продаж квартири з обтяженням. Найчастіше це іпотека. Траплялися інциденти, коли покупець віддавав гроші готівкою, або через третіх осіб, або через електронні засоби. А потім з’ясовувалося (через день або через рік), що банк, який тримає квартиру в заставі, ніяких грошей не отримував. Тому у таких угодах завжди важливо відразу орендувати комірку у тому банку, який і видав продавцю іпотеку. В Ощадбанку, ВТБ 24 і т. д. це настійно рекомендують.

Покрокова інструкція використання клітинки в операції з нерухомістю

Алгоритм Екшн при купівлі і продажу квартири через банківську комірку наступний:

  • Покупець і продавець у відділенні обраного банку оформляють оренду осередку. Банк завжди надасть клієнтам зразок договору оренди для спрощення цієї процедури. Зазвичай в такого роду угодах термін оренди не перевищує 60 днів (в Ощадбанку мінімальний термін оренди становить 30 днів). При цьому сторони повинні мати на руках попередній договір купівлі-продажу квартири, в якому вказані всі їх особисті дані, дані про квартирі (адреса, технічна інформація, підтвердження власності на квартиру), ринкова вартість квартири і вартість, на якій зійшлися обидві сторони. Багатьом це не особливо подобається, але розрахунок за оренду сейфа майже завжди доводиться брати на себе покупцям.
  • Щоб не помилитися при розрахунках з продавцем покупцеві необхідно вносити готівку в клітинку виключно в присутності другої сторони, сторонніх спостерігачів і з суворої звірці з тією сумою, що прописана в договорі. У багатьох банках, у тому ж Ощадбанку, підтримується послуга перевірки автентичності купюр і їх підрахунку. Хоч послуга платна (ціна залежить від вартості угоди), але скористатися нею рекомендується.
  • Осередок після внесення грошей замикається на два ключі. Зразки на кожен ключ не передбачені, вони унікальні. Закриття на два ключа пов’язано з обов’язковою умовою відкриття даного сейфа – тільки у присутності співробітника банку. Тому один ключ залишається у нього, а другий забирає собі або покупець, або продавець, або ріелтор (хто саме буде зберігати ключ, сторони вирішують між собою). Вкрай важливо в договорі оренди комірки і в присутності банківського працівника докладно обговорити умови відкриття сейфа (терміни, черговість, документи). Звичайні правила передбачають, що перші 20 днів доступ до комірки має лише продавець, а наступні дні аж до кінця оренди – тільки покупець.
  • Такі строки потрібні для того, щоб сторони могли встигнути зареєструвати остаточний договір купівлі-продажу. Реєстрація і передача прав власності, як правило, займають пару тижнів, після чого у продавця залишається 6-7 днів на те, щоб забрати з комірки свої гроші. Раніше він цього зробити не зможе, тому що для відкриття сейфа обов’язково треба буде надати документацію, яка підтверджує, що продаж квартири відбулася. Це можуть бути документи про право власності на квартиру (новий власник – покупець). Або ж виписка з Держреєстру угод з нерухомістю.
  • Якщо угода зірветься, продаж не пройшла, то через залишився проміжок часу покупець зможе спокійно забрати свої гроші назад. Але робити це бажано в присутності продавця, який може підтвердити ануляцію договору. Або ж покупець повинен подати засвідчений нотаріусом і підписаний продавцем зразок розірване договору.
  • Розрахунки через банківську комірку хороші не тільки гарантією, що гроші ніде не загубляться, але і безпекою одержувача. Наприклад, отримавши готівку, можна одразу ж відкрити індивідуальний рахунок у банку і перевести їх туди. Таким чином, людина навіть не вийде з купюрами за межі будівлі банку. Ощадбанк завжди рекомендує своїм клієнтам вчинити саме так.

    Підводні камені у використанні індивідуальних сейфів

    Є у розрахунків через комірку і свої недоліки, але воно того варто. Іноді реєстрація угоди з різних причин затягується. Тоді у продавця можуть виникнути проблеми з доступом до осередку. Якщо продаж і купівля затягнулися, то сторонам треба просто продовжити оренду. Рідко, але все-таки трапляється плутанина в грошових розрахунках. І банківські документи (договір оренди комірки) тут не допоможуть, оскільки в них закладена в сейф сума не фіксується. Правда, це фіксується третіми особами (співробітник банку, юрист) та частково камерою відеоспостереження. Третій мінус полягає в тому, що фахівці банку не розбираються в документах щодо майнових угод на рівні профі.

    Тобто вони не зможуть відрізнити хорошу підробку від справжнього документа. І липовий покупець/продавець може за цими документами забрати з осередку гроші, які йому не належать. Багато банків навіть спеціально попереджають, що не несуть відповідальності за достовірність наданої їм документації (той же Ощадбанк). Це одна з лазівок, якою користуються аферисти. Адже навіть тут залишається ризик нарватися на шахраїв. Ще однією лазівкою для них залишається можливість орендувати відразу дві клітинки, щоб потім «випадково переплутати їх» (в одній будуть гроші, а інша, призначена для жертви, буде порожній).

    Ризик тут мінімальний, але для додаткової безпеки всю документацію обидві сторони повинні перевіряти і перевіряти. Уважно стежити за тим, щоб дані з документів збігалися з даними в договорах. У разі якихось непередбачених обставин обидві сторони повинні сповістити банк про пролонгацію оренди комірки зі зміною термінів доступу. А краще всього обом сторонам скинутися і найняти собі в допомогу розумного юриста, який все проконтролює.

    Сьогодні багато банків пропонують своїм клієнтам сховища з осередками індивідуального користування. Таке розмаїття зумовлено високим попитом на них. Взірцем, на який намагаються рівнятися інші банки, є Ощадбанк. Від нього практично не відстають ВТБ 24 і Райффайзен Банк. А в Росбанке клітинку можна забронювати навіть на сайті банку, що дуже зручно. В останній рік подібну послугу почав вводити і Ощадбанк, щоправда, поки не в усіх регіонах країни.

    Поданий матеріал повинен розкривати основні моменти оренди індивідуального банківського сховища. Особливо стане в нагоді тим, хто незабаром зібрався зЕкшн снювати розрахунок через нього.