Який штраф передбачений за їзду без страховки?

1104

Поліс обов’язкового автомобільного страхування так само і відомий всім автолюбителям, як і воЕкшн ські права. Але що буде якщо немає страховки на машині? Що загрожує за їзду без страховки? І якщо це виплати в рамках адміністративної відповідальності, то який штраф за їзду без страховки покладено автовласникам? Дана проблема виникає на дорогах Росії з завидною регулярністю, що наштовхує на інше питання: чому стільки випадків, коли воЕкшн виявляється не в змозі пред’явити співробітникові ГИБДД\ДАІ страховий документ?

Обґрунтованість і важливість обов’язкового автоцивільного страхування

Страховку ОСАЦВ в теорії розробляли виключно для блага власників авто. Автогражданский тип страхування бачився корисним не тільки для самих власників транспорту, але і для всієї транспортної структури в цілому. Головний прецедент – це коли власник авто опиняється винуватцем ДТП і йому треба відшкодовувати шкоду іншим фізичним та/або юридичним особам. Для того щоб була гарантія хоча б часткового відшкодування, і вимагають страховку. Страховик при настанні страхового випадку фінансово допоможе. А без страховика – де гарантія, що винуватець ДТП зможе самостійно знайти кошти? Звідси і обов’язковість отримання даного страхового поліса.

Але на практиці часто все виходить інакше. По-перше, страховка далеко не завжди виявляється належною матеріальною допомогою при настанні страхового випадку, а якщо машина стара, то для її власника оформлення ОСАГО – це взагалі суцільні збитки. А по-друге, нерідко страховики нав’язують страхувальникам додаткові послуги, збільшуючи вартість поліса. З-за цього хтось не може відразу оформити ОСАЦВ або оновити його в належний час, адже строк дії мінімального полісу може закінчитися менше, ніж через рік. Нарешті, їздити без ОСАГО люблять деякі забывчивые власники машин.

Страховий документ є обов’язковою папером поряд з воЕкшн ськими правами, які має право зажадати представник правоохоронної структури. Тому, якщо воЕкшн був спійманий за їзду без страховки ОСАЦВ, передбачена адміністративна відповідальність. Причому до недавнього часу штрафом за водіння без страховки справа могла не обмежитися. Співробітники ГИБДД знімали державні номери з машини, після чого викликали евакуатор для відгону автомобіля.

Короткий огляд штрафних санкцій

А за простій транспорту на штрафній стоянці власнику потім доводилося платити. Багато водіїв навіть припускали, що даїшники мають з цих виплат додатковий навар. Чим довше буде стояти автомобіль, тим дорожче для автомобіліста. Але 15 листопада 2014 року вийшла офіційна заборона на зняття державних номерів і вилучення приватного транспортного засобу з експлуатації через відсутність на руках у водія поліса автомобільного страхування.

Чим загрожує їзда без ОСАГО зараз? За їзду без поліса ОСАЦВ водія напевно оштрафують. Ситуації, за якими слідують подібні санкції, а також конкретні штрафи ГИБДД відображено в Кпап РФ (Кодекс адміністративних правопорушень):

Суть проблеми щодо страховки

Стаття КоАП РФ

Санкція (грошовий штраф, в рублях)

Відсутність страховки (документ є, але знаходиться в іншому місці – вдома, на роботі)

Частина № 2 статті 12.3

500

Відсутність страховки (документ взагалі не оформлявся)

Частина № 2 статті 12.37

800

Пред’явлений прострочений поліс

Частина № 2 статті 12.37

800

Керування ТЗ поза періоду його експлуатації, який позначений у страховому полісі

Частина № 1 статті 12.37

500

ВоЕкшн не є страхувальником на дане авто

Частина № 1 статті 12.37

500

Детальний аналіз кожного пункту

Розглянемо кожен випадок окремо:

1. Відповідно до другої частини статті 12.3, коли у водія просто фізично немає на руках страхового поліса, співробітник ГИБДД може або винести йому попередження, або виписати штраф. Скільки штраф буде складати? Тут він мінімальний, тобто 500 рублів. Зрозуміло, що в більшості випадків представник влади оштрафує, бо це йде в його трудову статистику. Штраф – це правило, а попередження – виняток.

Щодо даної ситуації у багатьох вже напевно назріло питання: а якщо воЕкшн просто збреше? Скаже, що забув поліс будинку, а насправді у нього закінчилася страховка або взагалі не була придбана спочатку. Їздити без страховки – це одне, але тут можуть приписати і введення співробітника органів в оману.Що загрожує ще більшим штрафом, розмір якого строго не фіксований. Оскільки за номерами машини через базу даних завжди можна пробити, чи є страховка і не закінчився термін її придатності. Автомобіль поставлять на облік в ГИБДД тільки після того, як на нього буде організовано поліс ОСАЦВ. І якщо страховку не оформили, то в базі даних ГИБДД авто не буде рахуватися. А який штраф виявиться тоді? Важко сказати точно, але він може Екшн ти і до 3000 рублів. Втім, співробітник, який зупинив авто, може виявитися занадто лінивим, або не блещущим розумом і навичками роботи з ЕОМ.

Можна сказати, це лотерея. І кожен автовласник сам вирішує, якщо немає страховки, що сказати з приводу неможливості пред’явити поліс ОСАЦВ. Але неправомірним буде і поведінку співробітника правоохоронних органів, якщо воЕкшн Екшн сно просто залишив вдома свій поліс, а його намагаються оштрафувати за статтею «За відмову від оформлення страховки». Тоді власник машини має право оскаржити протокол протягом 10 діб від моменту його видачі.

2. Коли ж власник автомобіля відразу зізнається, що їзда без страховки мала місце через відсутність поліса ОСАЦВ як такого, в силу вступає частина № 2 статті 12.37. Вона свідчить, що за невиконання власником авто встановлених федеральним законом його страхових обов’язків в обов’язковому порядку передбачено штраф у 800 рублів. До листопада 2014 року, як вже говорилося, штраф за їзду без страховки справа могла не обмежитися, а автомобіль відганяли на штрафну стоянку до того моменту, поки воЕкшн не оформить страховий поліс.

Але зараз ті, хто сідає за кермо, не маючи паперу ОСАЦВ, ризикує при зупинці працівниками ДАІ втратити 800 рублів. Правда, щодо їзди без поліса ОСАЦВ, якщо це порушення повторюється багаторазово, автовласника можуть почати притискати більш серйозно, обмеживши його право керувати транспортним засобом обхідними шляхами.

3. Третій випадок, коли термін дії поліса автострахування минув, у російському кодексі адміністративних правопорушень окремо не розглядається. Але тоді яке покарання загрожує тут? Прострочений поліс ОСАЦВ прирівнюється до управління автомобілем без страховки в принципі. Тобто все та ж частина № 2 статті 12.37 і штраф 800 рублів.

4. Багато автовласників «погоріли» на четвертому пункті наведеної таблиці. У документі ОСАЦВ прописується, коли воЕкшн має право сідати за кермо. Справа в тому, що в стандартному полісі термін його придатності та допустимий період водіння часто не збігаються (залежить від страховика). Наприклад, поліс оформлявся рівно на рік, але термін керування автомобілем обмежений період з березня по листопад, тобто січень, лютий і грудень поліс хоч і придатний, але ці місяці не входять до допустимий полісом період експлуатації машини. І якщо ДАІ зловить такого автовласника на машині в будь-який з цих місяців, його чекає штраф в 500 рублів (згідно частини № 1 статті 12.37.5).

5. І останній пункт, який регулюється також частиною № 1 статті 12.37, – це коли за кермом виявляється особа, яка не є власником страхувальником керованої машини. Причому наявність воЕкшн ських прав ситуацію не змінює. Наприклад, власник авто дав у тимчасове користування свого «залізного коня» третій особі. І якщо це саме третя особа зупиняють працівники ДАІ і виявлять, що Ф. В. О. у воЕкшн ських правах і полісі ОСАГО не збігаються, власнику страхувальнику буде виписаний штраф за керування машиною особою, яка не є страхувальником. Це знову 500 рублів.

Скільки разів в принципі можуть оштрафувати за страховку?

Важливо згадати, що згідно частини 2 статті 4 Федерального закону № 40 від 25.04.2002 після покупки машини за законом дається термін 10 днів. У цей період власник транспортного засобу повинен придбати страховий поліс. Але працівники дорожньо-патрульних служб не мають права виписувати штраф за відсутність поліса в ці 10 днів. Правда, водієві необхідно мати при собі документи про купівлю машини, де вказана дата її придбання.

Є один цікавий момент стосовно цього адміністративного автомобільного порушення. Чи можна за відсутність страховки стягувати штрафні виплати з одного і того ж власника авто необмежену кількість разів? Справа в тому, що згідно з пунктом № 5 статті 4.1 Кодексу адміністративних правопорушень РФ зЕкшн снювати санкції за якесь одне конкретне правопорушення можна тільки один раз. Або попросту кажучи, двічі за одне і теж не карають. Федеральний закон «Про безпеку дорожнього руху» (пункт 2 статті 19) свідчить, що експлуатація не застрахованої в рамках ОСАГО транспорту заборонена.

Однак змусити придбати найчастіше досить дорогий страховий поліс, один раз виписавши штраф за їзду без ОСАГО в розмірі 500-800 рублів, навряд чи можливо. Тому дорожні служби хоч і незграбно, але обходять принцип «двічі за одне не карають». Їх міркування з даного питання такі. Припустимо, їде собі автовласник, але в бардачку заповітного поліса у нього немає. Водія зупинили хлопці з ГИБДД, оштрафували і відпустили з миром. Начебто, можна їхати далі. Проїжджає автовласник ще з десяток кілометрів, як тут його знову зупиняють.

І знову штраф. Оштрафований воЕкшн обурюється: «На якій підставі?». А дорожній працівник йому відповідає, що минулого разу його оштрафували в іншому місці і в інший час, а зараз – вже нове правопорушення. За такою «залізною логікою», можна взагалі будь-яке правопорушення (і не тільки автомобільне) зробити нескінченно повторюваним, а його «автора» – нескінченно штрафуемым. В даному випадку мета обходу адміністративного кодексу цілком зрозуміла – змусити автовласників купувати поліс ОСАЦВ.

І доводиться вибирати – або раз на рік розщедритися на страховку, або день за днем, тиждень за тижнем виплачувати штрафи у кілька сотень рублів. Правда, така груба політика абсолютно не враховує багатьох гострих кутів російського автострахування. Наприклад, серед власників машин вже давно обговорюється проблема, що більшість страховиків просто саботують заяви клієнтів про страхування старих автомобілів. А адже без страховки штрафи будуть литися рікою.

КАСКО як потенційний конкурент ОСАЦВ

 

ОСАГО почав свою історію з 25 квітня 2002 року. Обов’язкову автоцивільну страховку забезпечує не тільки основний федеральний закон, але і пункт 2.1.1 ПДР. Щодо обов’язковості даного виду страховки в нього було внесено зміну від 07.05.2003. Як уже згадувалося на початку статті, багато хто вважають державну систему ОСАГО негнучкою, незручною, а то й просто грабіжницькою. І не без підстави, треба сказати. Тому все більше автомобілістів в якості альтернативи вибирають КАСКО, яка є об’єднанням приватних страхових компаній.

В силу цього КАСКО куди краще підлаштовується під клієнтський попит та особливості автомобільного ринку. Рівень різноманітності пропозицій тут на порядок вище, ніж той, що пропонується державної тарифікації в системі ОСАЦВ. Однак у КАСКО також є свої мінуси. Наприклад, щодо питання, скільки коштує оформлення КАСКО. Має місце надзвичайно дорогий поліс на деякі моделі і марки, які за статистикою дуже часто викрадають або розбивають в аваріях. Але головне, що КАСКО – це добровільний вид страхування. Таку страховку можна пред’явити замість ОСАЦВ. У автовласника може бути дуже дорогий поліс КАСКО, але якщо відсутнє обов’язкове страхування – штраф все одно неминучий.

Відсутність обов’язкової страховки на законних підставах

Тепер варто згадати про тих ситуаціях, коли обов’язкове страхування автоцивільної відповідальності не вимагається. Регулюються ці випадки тим же ФЗ № 40, частиною 3 статті 4. Отже, обов’язкове страхування автоцивільної відповідальності купувати не потрібно, коли:

  • транспортний засіб не здатне при їзді розвивати швидкість, що перевищує 20 км/год (каток, багато моделей тракторів, мопеди);
  • транспортний засіб не передбачена для їзди по автомобільних трасах (наприклад, кар’єрні екскаватори, великі бульдозери тощо);
  • військова пересувна техніка (танки, наприклад), не рахуючи транспорту стандартної легкої або вантажний планування для перевезення особового складу;
  • транспортний засіб має реєстрацію за кордоном, і власник має на руках поліс який-небудь з міжнародних систем страхування;
  • конструкція транспорту такою, що машина приводиться в рух не колесами, а іншим механізмом (гусеничний механізм, як правило);
  • власнику поліс ОСАЦВ також не потрібна, якщо таку страховку за нього оформило якесь третя особа-страхувальник, тобто випадок, коли власник авто і страхувальник авто – різні особи (відповідно до частини 4 статті 4 ФЗ № 40).

Оформлення поліса ОСАЦВ юридичною особою

Тепер слід згадати про ще однієї ситуації, коли машина належить юридичній особі. Індивідуальний підприємець або корпорація можуть в рамках свого бізнесу мати службовий автопарк. У цьому випадку юридична особа зобов’язана оформити обов’язкову страховку на кожну машину окремо. Проте штраф, якщо у одного з водіїв співробітники ДАІ при перевірці не виявлять основний документ страховки, буде виписаний саме на даного водія. Юридична особа не несе відповідальності за це порушення.

ІП або корпорація зобов’язані забезпечувати всі свої машини полісом ОСАЦВ і оновлювати цей поліс, але відповідальність за його збереження та місцезнаходження повною мірою несе тільки особа, яка керує цим авто. Однак трапляються інциденти, коли підприємець затримується з видачею полісів з фінансових або якимось іншим причин. Тоді його працівники змушені працювати за кермом, не отримавши на руки полисную страховку. Якщо працівника оштрафують працівники дорожньо-патрульних служб за їзду без страховки ОСАЦВ, то роботодавець, по-хорошому, повинен сплатити за нього цей штраф.

Але, на жаль, російське законодавство не розбирає таких дрібниць. Тому якщо роботодавець відмовляється відшкодовувати штраф за відсутність страховки своєму підлеглому, який зазнав фінансових збитків з вини роботодавця (не був виданий обов’язковий поліс), то підлеглий має право вимагати ці гроші через суд. Інша справа, що актуальні такі розгляди, коли має місце штрафування багатьох працівників або ж штрафування відбувалося багато разів.

Коротше, коли йдеться про досить великі суми, цілком можливо, ця стаття виявиться дуже корисною для багатьох початківців автомобілістів, оскільки вона надає відповідь на основний озвучене питання: що буде, якщо їздити без обов’язкової страховки? Можна зробити висновок, що їздою без страховки власник авто ризикує наїздити собі нічогенькі такі фінансові витрати. Також тут розглядається градація і обґрунтованість штрафів, а обізнаність у цьому питанні корисна, щоб не допустити неправомірних Екшн з боку дорожніх правоохоронних органів.