Як відкрити бізнес по франшизі: плюси і мінуси, покрокова інструкція

1

Здрастуйте! у цій статті ми розповімо про відкриття бізнесу по франшизі.

сьогодні ви дізнаєтеся:

  • що таке франшиза;
  • чим вигідно ведення бізнесу по франшизі;
  • який бізнес по франшизі найкраще почати.

Що таке франшиза

Почнемо з головного-визначення франшизи.

франшиза – комплекс благ, які дозволяють юридичній або фізичній особі користуватися брендом компанії.

Більш просте:

франшиза – право використовувати бренд, технологію і досвід відомої компанії.

Того, хто купує франшизу називають «франчайзі». Франчайзером-того, хто надає право на використання бренду.

Тобто, саме поняття франшиза має на увазі покупку права працювати під ім’ям відомої компанії. При цьому купувати можна не тільки бренд, але і всі маркетингові та стратегічні напрацювання, які дозволять запустити бізнес.

Також більшість компаній відповідає за обладнання, підбір місця для ведення бізнесу, розробку початкового рекламного плану і багато інших речей, які дозволяють успішно стартувати і вести свою справу.

Про рекламу варто поговорити окремо. Так як в більшості випадків ви купуєте вже готовий бренд, то і про просування товару або послуги на ринку вже подбали. І розвинена мережа франшиз дозволяє рекламувати один і той же товар силами декількох бізнесменів, що істотно зменшує витрати на просування.

Широко використовується франчайзингова система в громадському харчуванні. Найяскравіший представник-mcdonald’s. Компанія просуває свої послуги по франчайзингової моделі вже більше 30-ти років.

Види франшиз

фахівці поділяють кілька видів франшиз:

  1. класична . Найпопулярніший вид франшиз в європі. Власник платить первісну суму за покупку франшизи, регулярні внески у вигляді % від прибутковості і діє під пильним контролем з боку франчайзера.
  2. вільна . Найпопулярніший вид франшиз в росії. Власник отримує майже повну свободу дій, приблизний план дій з ведення бізнесу і мінімальні внески. Характеризується середнім початковим внеском.
  3. імпортозамінна . Створення продуктів, які аналогічні відомим брендам.
  4. під ключ . При виборі цієї моделі, франчайзер сам створює бізнес і за певну плату передає його у власність керуючому. Прибуток ділиться в залежності від умов договору між керуючим і франчайзером.
  5. оренда . Майже те ж саме, що і бізнес під ключ, з тією лише різницею, що бізнес передається в оренду на певний термін.
  6. майстер-франшиза . Купівля монопольних прав на ведення бізнесу в регіоні. Франчайзі має право сам вирішувати, як йому вести бізнес. Він отримує лише загальні поради щодо ведення справ, але при такій моделі втручання з боку компанії буде мінімально.
  7. корпоративна . Власник просто створює свій бізнес під маркою відомого бренду, але приймає більшість рішень самостійно. Франчайзер може лише підказати йому своїх постачальників, основні напрямки діяльності компанії і асортимент. За все інше відповідає сам бізнесмен.

Обраний вид франшизи буде залежати від кількості стартового капіталу, досвіду і самих прагнень франчайзі.

При цьому для російської економіки більш характерний вільний вид франшизи, при якому франчайзер зацікавлений лише в початковому внеску – купівлі бренду. За це він дає рецепт вдалого бізнесу, а також контакти більшості постачальників.

На цьому співпраця майже закінчується. Франчайзі і франчайзер будуть лише обговорювати разом питання реклами і просування загальних товарів і послуг.

Але європейці часто вибирають більш сувору класичну модель через те, що вона дає постійну допомогу з боку франчайзера, а відповідно і нагляд над якістю ведення бізнесу. При такому варіанті втрачається свобода, а разом з нею і ймовірність помилитися.

Плюси і мінуси франшизи

Для того щоб вивчити позитивні і негативні сторони відкриття бізнесу по франшизі, потрібно торкнутися статистики. Офіційні дані свідчать, що близько 80% підприємців-початківців відсіваються в перший рік. А з решти 20-15 після 5-ти років роботи.

Звичайно, ця статистика вважає провалом продаж прав, покупку стартапів великими компаніями та інші вигідні для бізнесмена угоди. Але загальна тенденція така-близько 1/3 реального бізнесу мають успіх у підприємців-початківців.

І звідси випливає головна позитивна сторона франшизи-надійність. По суті, після покупки ви отримуєте вже готовий рецепт того, як запустити працюючий бізнес. З усіма постачальниками, вибором товарів і послуг, багаторічною маркетинговою стратегією, командою аналітиків і чітким бізнес-планом, що включає всі дрібниці, аж до вимог до опалення будівлі.

Купуючи франшизу відомого бренду, ви отримаєте чіткий план того, як зробити успішний бізнес, який принесе прибуток протягом декількох років.

За офіційними статистичними даними, підприємці-початківці, які обрали в якості розвитку свого бізнесу франчайзингову модель, економлять до 5 років на розвиток власної компанії.

з неявних плюсів ще можна виділити:

  • навчання персоналу у компанії-франчайзера;
  • наявність перевірених постачальників;
  • рекламна кампанія в рамках бренду.

Франчайзингова статистика дещо інша, ніж у реальному бізнесі. Близько 60% бізнесу по франшизі виявляються успішні. При цьому 30 з 40 опинилися в збитку через власні помилки, внаслідок відхилення від бізнес-плану франчайзера.

А решта 10% неправильно вибрали регіон для просування бізнесу. тобто, якщо вибрати правильний регіон і повністю слідувати порадам компанії, то бізнес буде приносити стабільний дохід.

Але крім плюсів є кілька істотних мінусів, які можуть відсіяти більшість початківців бізнесменів.

мінуси:

  • ціна;
  • легкість у ведення бізнесу.

І якщо з першим все зрозуміло-наприклад, на відкриття невеликого ресторану mcdonald’s може знадобитися до 30 мільйонів рублів, то з другим все не так однозначно.

З одного боку, все просто — є робочі поради, яким необхідно слідувати, і прибуток не змусить себе довго чекати. З іншого-підприємець не буде набиратися досвіду, пробуючи різні стратегії,» набиваючи шишки » і справляючись з кризами.

Бізнес по франшизі більше нагадує гру за заздалегідь обумовленими правилами-роби це і отримаєш стабільно працюючий бізнес і дохід. Через кілька років тобі можуть дозволити «змінити меню»або «додати невеликий магазин».

І ось ми дійшли до обмежень і вимог, які пред’являють більшість франчайзерів потенційним покупцям бренду.

якщо стосуватися найпопулярнішого-фастфуду по франшизі, то там вимог досить багато:

  • до будівель;
  • до персоналу;
  • до меню;
  • до самого франчайзі.

А також безліч обмежень на кшталт: не міняти меню, навчати перших співробітників строго у франчайзера, купувати обладнання у такого-то виробника, закуповуватися перший час тільки у цих постачальників і т.д. У кожного індивідуальні умови, але суть приблизно одна: роби також, як відомі представники бренду.

Але при цьому не варто думати, що такі дії за шаблоном виявляться невигідні. Більшість великих компаній, які стурбовані тим, щоб їх франчайзі були успішні, проводять аналітичну роботу, в ході якої виявляють потреби регіону, особливості, який продукт слід запускати, який максимально зручний для цього час і т. Д.

Команда зробить повноцінний аналіз того, як зробити успішним бренд в середньому місті або мегаполісі, що вигідніше запускати в центральній росії, а що в південних регіонах.

Чи варто відкривати бізнес по франшизі

З попереднього пункту стало ясно, що франшиза має як свої плюси, так і мінуси.

резюмуючи все це, можна відзначити, що:

Якщо знайти хорошого франчайзера і слідувати його порадам, то вийде успішний бізнес, який буде приносити стабільний прибуток в 90% випадків. При цьому на бізнесмена накладається ряд обмежень, які виставляє компанія-франчайзер, в спробах уберегти від неправильних рішень.

З цього випливає, що ведення бізнесу по франшизі –Відмінний спосіб почати свій підприємницький шлях. Але для роботи з великими брендами буде потрібно значна кількість грошей. Тому починати власний бізнес краще з співпраці з середніми франчайзерами.

Для більш досвідчених бізнесменів робота з великими франчайзерами дозволяє заощадити значну кількість часу на розкрутку проекту. Від 1 до 3 років на те, щоб отримати свою частку на ринку і від 2 до 4 на те, щоб зуміти на ньому повністю закріпитися.

Як відкрити бізнес по франшизі

Відкрити бізнес по франшизі досить просто. Досить пройти 7 кроків, після яких ви зможете мати легальний і високоприбутковий бізнес.

Крок 1.  визначення сфери

На відміну від країн європи і америки, в яких стабільно і впевнено панує фастфуд, в росії більш популярно франчайзингове просування в сфері роздрібного продажу непродовольчих товарів.

Потім йде надання різних послуг і тільки після цього йде фастфуд. Продовольчий роздріб і бізнес в інтернеті займає по 3% від усього обсягу російського франчайзинг-ринку.

розглянемо кожну з можливих сфер окремо:

  • роздрібна торгівля.  являє собою взаємодію з великими брендами, які працюють в регіоні. За фактом це буде покупка оптових партій товарів і реалізація в роздріб. Яскраві представники, які надають свій товар в реалізацію – lacoste, oodji. Ті, хто направляють своїм франчайзі скуплений товар-спортмастер, sela та ін.;
  • громадське харчування.  тут все просто. Ви відкриваєте ресторан або орендуєте місце на фудкорті, і під маркою відомого бренду продаєте їжу і напої. Меню вибирає франчайзер, він же дає базу постачальників, перевіряє приміщення і навчає персонал. Найвідоміші представники-subway, mcdonalds;
  • виробництво.  найбільш прибутковий і найменш ліквідний спосіб вкладень у франшизу. Виробляти по франшизі можна: овочі, квіти, хлібобулочні вироби та іншу подібну продукцію. Франчайзер найчастіше бере участь у створенні виробництва, ділиться рецептами створення і своїми каналами для реалізації продукції в регіоні. Яскравий представник виробничої франшизи-покровські пекарні;
  • одяг та взуття відомих брендів.  відкриття магазинів відомих марок — досить вигідна справа. Ви будете реалізовувати асортимент відомої продукції в своєму регіоні, при цьому отримуючи повну рекламну підтримку з боку компанії-франчайзера. По суті, ви просто відкриваєте філіальний магазин. Відомі бренди-h&m, timeout.

Вибір сфери діяльності цілком і повністю залежить від уподобань бізнесмена. У кожному із сегментів можна знайти як франшизи з невеликим порогом входу – 100-400 тисяч рублів, так і великих гігантів – від 20 мільйонів рублів за бренд. При цьому найскладнішим залишається сфера виробництва, а найменш вимогливою до кваліфікації керуючого – сфера роздрібної торгівлі.

Крок 2. вибір конкретної франшизи і проходження навчання

Після вибору ніші, вам буде потрібно уважно вивчити всі пропозиції франшиз. Для цього можете скористатися нашим каталогом франшиз. Від того, який вибір ви зробите, безпосередньо залежить ваш прибуток.

від кваліфікації франчайзера буде залежати:

  • прибутковість підприємства;
  • стабільність;
  • конкурентоспроможність;
  • затребуваність.

Як вже говорилося раніше – при хорошому франчайзері ви отримаєте робочий рецепт бізнесу, який буде приносити довгостроковий дохід. Але поганий партнер зможе лише забрати гроші і дати приблизний план, в якому містяться загальні вказівки того, як створити якийсь бізнес.

ознаки хорошого франчайзера:

  • популярність бренду;
  • наявність навчального центру;
  • дослідження регіону;
  • наявність бази постачальників;
  • чіткі правила і вимоги;
  • реальні цифри прибутковості;
  • вкладення в рекламу.

Всі ці пункти показують відношення франчайзера до покупців франшизи. Відомому бренду немає сенсу продавати неякісний продукт — в тому числі і своє ім’я. Навчальний центр свідчить про те, що деякі секрети того, як ведуться справи компанії, не потрапили у відкритий доступ і їм доведеться ще навчитися.

Хороша аналітична команда, яка досліджує потреби регіону і складає базу постачальників говорить про якість ведення бізнесу. Тільки ті, хто робить ставку на результат, можуть дозволити собі вкладати гроші в інформацію та її аналіз.

Наявність чітких вимог-незмінна якість хорошого франчайзера. Так як він зацікавлений в тому, щоб франчайзі розвивався і не здійснював помилок – він буде захищати його, шляхом виставлення чітких вимог.

Також це спрямовано на підтримку бренду. А вкладення в рекламу мають на увазі те, що в більшості своїй за рахунок франчайзера, бізнесмен зможе отримати хорошу рекламу свого бізнесу і швидке залучення клієнтів.

Крок 3. підготовка документів

На цьому етапі слід вибрати організаційно-правову форму, за якою ви будете працювати за франшизою. Є два варіанти ведення бізнесу: як іп або тов.

ведення бізнесу як індивідуальний підприємець має ряд переваг:

  • низька податкова база;
  • мінімальна податкова звітність;
  • легкість і швидкість відкриття.

Але при цьому ви будете нести відповідальність своїм майном за зобов’язання свого іп. При цьому навіть якщо ви будете працювати в збиток, вам буде потрібно сплачувати 35 000 на рік до фонду соціального страхування.

Також іп не може найняти великий штат працівників – що може істотно загальмувати розвиток бізнесу.

При цьому тов має один істотний плюс-в разі банкрутства, відповідальність може стягуватися тільки з майна компанії.

При цьому тов має більш складне оподаткування і бухгалтерську систему, більш вимогливо до звітності і має трудомістку процедуру державної реєстрації.

При виборі організаційно-правової форми слід враховувати, що при виборі іп вам будуть недоступні всі види бізнесу, пов’язані з акцизними товарами – алкоголем, сигаретами та ін.

Крок 4. пошук і переобладнання приміщення

1. У будь-якому бізнесі приміщення відіграє величезну роль. Саме тому кожен франчайзер має чітке уявлення про те, яким воно повинно бути для успішного ведення справ.

При вивченні різних франшиз в умовах кожен раз будуть вказані вимоги до приміщення.

у більшості з них:

  • обсяг від * * квадратних метрів;
  • наявність водопроводу;
  • дотримання всіх норм безпеки;
  • різні специфічні особливості. Варіюються від бізнесу до бізнесу.

Деякі дозволяють своїм франчайзі орендувати приміщення, інші наполягають на тому, щоб воно було власне.

Більшість франчайзерів, які діють в різних регіонах росії, мають власні бази відповідних приміщень для кожного міста. Також можна скористатися консультантами від франчайзерів, які в короткі терміни знайдуть місце для бізнесу. Це одна з переваг роботи з середніми і великими брендами.

Крок 5. закупівля обладнання

Один з найпростіших кроків. Франчайзер видає контакти всіх постачальників, або повністю самостійно займається купівлею і доставкою обладнання. Також фахівці можуть зайнятися і установкою всього обладнання. На приміщення і підготовку обладнання витрачається близько 80% всіх витрат перед відкриттям власного бізнесу.

При цьому, якщо працювати з європейськими брендами, потрібно закуповувати досить дороге обладнання, і купити російські аналоги не представиться можливим. І через високу ціну, якість обладнання буде відповідним.

Наприклад, на німецьке обладнання, яке закуповують франчайзі макдональдс-гарантія становить від 10 до 30 років.

Крок 6. попередня підготовка

В процес попередньої підготовки входить: покупка товарів, підготовка приміщення, проведення рекламної кампанії і тестовий запуск магазину/ресторану. Цим процесом керуватимуть фахівці франчайзера: їх головне завдання – знайти вади і усунути їх ще до запуску, попутно навчивши бізнесмена різним тонкощам ведення бізнесу.

На попередню підготовку бізнесу може піти від 1 до 3 місяців.

Крок 7. запуск бізнесу

Після попередньої підготовки настає пора запускати бізнес. У перший час після запуску, фахівці та аналітики франчайзера будуть уважно стежити за тим, які показники показує магазин/ресторан. По закінченніДекількох місяців, франчайзі отримає велику свободу, наприклад, варіювати асортимент магазину.

Після того як пройде 1-2 роки, франчайзі зможе повністю взяти під контроль бізнес і вибирати постачальників товарів, навчати співробітників самостійно і вибудувати лінію продажів так, як вважатиме за потрібне.

Тобто, з плином часу будь-який франчайзі отримує набагато більше свободи, незалежно від обраної форми франшизи. Навіть при класичній моделі з таким жорстким франчайзером, як mcdonalds, після 1 року ви зможете поміняти меню, через півтора – створювати свої страви, а через 2 – відкривати магазинчики на території ресторану і поруч з ним.

В цілому ж запуск франшизи проходить досить легко, адже проходить під контролем франчайзера. Він дає цінні поради, надає своїх співробітників для допомоги в юридичних питаннях, дає контакти постачальників обладнання та товару, а також повністю займається попередньою рекламною кампанією. Бізнесменові залишається тільки пройти навчання і слідувати докладним інструкціям.

Все про оплату франшизи

Тепер більш детально поговоримо саме про фінансову сторону питання.

при продажу франшизи, франчайзер може вибрати два шляхи:

  • вимагати тільки початковий внесок, який окупить всі витрати на допомогу у відкритті бізнесу;
  • вимагати початковий внесок, а також щомісячні (щоквартальні або щорічні) внески в розмірі % від бізнесу.

Плата за франшизу називається паушальним внеском. Це одноразовий платіж, який розраховується з усіх витрат, які франчайзер повинен буде понести для відкриття бізнесу, а також оплата його послуг.

Щомісячна плата за користування франшизою називається роялті.

існує 3 види роялті:

  • відсоток з обороту;
  • відсоток з націнки товарів;
  • фіксований роялті.

Найчастіше використовується відсоток з обороту-з суми доходу утримується від 5 до 30% щомісяця, в залежності від того, наскільки прибутковим виявляється бізнес.

При цьому, як вже говорилося раніше, якщо франчайзер виставляє в якості плати за франшизу тільки паушальний внесок – це означає, що він буде в меншій мірі зацікавлений у розвитку вашого бізнесу.

Йому буде достатньо отримати один раз велику суму, віддати бізнес-план і піти в невідомому напрямку, залишивши бізнесмена розбиратися з власним проектом самостійно.

З іншого ж боку-великі роялті можуть негативно позначитися на прибутковості бізнесу. Правда, більшість франчайзерів враховує прибутковість своїх проектів, тому виставляють цілком адекватні ставки в розмірі 5-15% від прибутку в місяць. Це дає можливість заробляти гроші з усієї філіальної мережі, і при цьому залишати їм значну суму прибутку.

Є ще один внесок – рекламний. Завдяки йому формується рекламний бюджет, який витрачається на просування цілого бренду у всіх регіонах. Таким чином, сплачуючи від 10 до 100 тисяч рублів на місяць, в залежності від обсягу бізнесу, ви зможете отримувати повноцінну рекламу в своєму регіоні, а також підвищувати довіру до бренду в усьому світі, що також позначається позитивним чином на продажах.

Приклади франшиз

Під кінець розглянемо 3 великих франшизи в трьох різних сферах: mcdonald’s, пятерочка, lacoste.

mcdonald’s.

З’явившись на російському ринку відносно недавно, великий громадське харчування гігант почав диктувати свої, досить жорсткі умови.

для того щоб отримати право використовувати франшизу макдональдс, необхідно:

  • мати капітал від 10 до 40 мільйонів рублів, в залежності від міста і розміру ресторану. При цьому не менше 50% коштів повинні бути власними, а не позиковими. Решта 50% ви можете виплатити протягом 7 років під мінімальний відсоток самої компанії;
  • 6. Пройти платне навчання. Ціна навчання — 10 000$;

  • мати великий досвід роботи в сфері бізнесу або громадського харчування.

По суті, для того щоб відкрити франшизу макдональдс, ви повинні бути або відбувся бізнесменом, або мати величезний досвід роботи в сфері громадського харчування.

1 паушальний внесок макдональдс — 45 тисяч доларів. Роялті-12,5%. Термін окупності — 3-5 років.

пятерочка .

Роздрібні продуктові магазини в росії воліють розвиватися органічно-не продаючи франшизи, а самостійно розширюючи сфери виробництва і поглинаючи регіональні торговельні мережі.

Але x5 retail group-власники магазинів пятерочка, перехрестя і карусель, зважилися на створення в росії франчайзингової мережі продуктових магазинів з досить лояльними умовами.

умови:

  • наявність власного приміщення( підходить довгострокова оренда);
  • позитивна ділова репутація;
  • наявність торгового залу від 100 кв. М.

Паушальний внесок– 750 000 — 1 000 000 рублів. Юридично роялті відсутня. Але тут криється одна важлива деталь-франчайзі згідно з договором отримує комісійні в розмірі від 14 до 17% від доходу магазину. Досить вигідна схема для підприємців-початківців.

Термін окупності бізнесу-1.5-2 роки. Відмінний варіант для бізнесменів без досвіду.

lacoste.

Найбільш неоднозначний у цьому списку.

вимог небагато, але вони досить жорсткі:

  • наявність власного приміщення — 100-150 кв. М.;
  • досвід роботи в сфері роздрібних продажів і наявність власних магазинів одягу.

При цьому відсутні паушальний внесок і роялті. Ви будете купувати фірмовий одяг, взуття та аксесуари і реалізовувати їх у своєму магазині. Франчайзеру потрібно заплатити за продукцію і обов’язковий рекламний відсоток.

Термін окупності залежить від бізнесмена. Самий вільний франчайзер, тільки для найдосвідченіших підприємців.

Ці три франчайзери показують абсолютно різний підхід до франшиз. Один-класичний європеєць з жорсткими рамками і відмінною стратегією. Другий-типовий росіянин, з досить дивним підходом у вигляді агентських відрахувань. А третій-американець, з вигідними для себе умовами, який шукає собі досвідченого партнера.

Кожен франчайзер-індивідуальність і компанія, за плечима якої десятки років досвіду. Враховуйте всі особливості при виборі партнера, аж до розмірів приміщення і строгості умов.

Висновок

Відкриття бізнесу по франшизі — найвигідніший спосіб почати власну справу для підприємців-початківців. У росії найбільш затребувані франшизи з обсягом вкладень від 400 тисяч до 4 мільйонів рублів.

Якщо ви володієте подібним капіталом, то буквально через 1.5-3 роки зможете окупити всі вкладення і вийти на дохід від 40 до 500 тисяч рублів щомісяця.